header-photo

Lectures d’estiu: de política, literatura i Internet

Foto El País


L’article que avui publica en Joan Subirats a El País em fa recuperar un altre publicat per en Vargas Llosa en aquest mateix diari fa uns dies. Són dos articles ben diferents però absolutament recomanables, no contradictoris però que diuen coses diferents sobre el fenomen d’Internet i la seva influència en la política, la literatura i el coneixement.

Per un costat la tesi d’en Subirats sobre la construcció d’una societat oberta on els vells esquemes s’han diluït i han estat substituïts per altres en xarxa i de resultats molt immediats:

“Lo sucedido en los últimos meses, con el 15-M y todas sus secuelas, nos permiten aprender. Nos permiten entender que Internet genera sacudidas en las viejas y nuevas plazas de la democracia. Unas nuevas plazas que permiten que gentes de todas partes interactúen, se relacionen, compartan información, construyan criterios, se organicen para actuar e influir. Internet no es un martillo. No es un nuevo instrumento con el que seguir haciendo lo de siempre, pero de manera más cómoda o más rápida. Los partidos, las instituciones, pensaron que Internet era un nuevo martillo con el que seguir trabajando con los clavos de siempre, con las relaciones de poder de siempre. E Internet es otra forma de relacionarse y de vivir. Es otro país. Con sus relaciones de poder y de explotación (pero distintas), con sus reglas de juego y de interacción (pero distintas), con sus leyes y delitos (pero distintos).”

Possiblement sigui aquest concepte de que la xarxa no és un instrument per a fer el mateix de manera diferent el que més separa les tesis d’en Subirats de les de Vargas Llosa. On un veu oportunitats l’altre tem amenaces:

“No es verdad que el Internet sea sólo una herramienta. Es un utensilio que pasa a ser una prolongación de nuestro propio cuerpo, de nuestro propio cerebro, el que, también, de una manera discreta, se va adaptando poco a poco a ese nuevo sistema de informarse y de pensar, renunciando poco a poco a las funciones que este sistema hace por él y, a veces, mejor que él. No es una metáfora poética decir que la "inteligencia artificial" que está a su servicio, soborna y sensualiza a nuestros órganos pensantes, los que se van volviendo, de manera paulatina, dependientes de aquellas herramientas, y, por fin, en sus esclavos. ¿Para qué mantener fresca y activa la memoria si toda ella está almacenada en algo que un programador de sistemas ha llamado "la mejor y más grande biblioteca del mundo"? ¿Y para qué aguzar la atención si pulsando las teclas adecuadas los recuerdos que necesito vienen a mí, resucitados por esas diligentes máquinas?”

Segurament un i altre tenen raó, també tenen maneres d’entendre el món i la societat, amb posicionaments personals i polítics diferenciats. El que sí sembla cert és que ens trobem davant canvis significatius en la manera de construir el pensament que tenen conseqüències individuals molt importants, amb processos de construcció cognitiva inèdits fins al moment i que això ha representar, en uns animals socials com som els humans, canvis socials irreversibles i d’una profunditat que fins ara no podem conèixer. Més que mai s’imposa la reflexió personal i col·lectiva davant fenòmens nous, per temps nous.