header-photo

Ciutat de la ciència, la innovació, el verd i el blau.



Què hi busqueu? Un restaurant? Una botiga de cortines? D’electrodomèstics? Un paleta o un lampista? Una agència de viatge? Busqueu el que busqueu ho trobareu en aquesta guia del Capgròs i ho trobareu a Mataró. La vocació comercial, de ciutat de serveis i capital d’un territori no ha parat de créixer en els darrers anys. I això forma part de l’estratègia d’una ciutat que està canviant radicalment els fonaments de la seva economia. De la ciutat manufacturera a la ciutat de la innovació.

Justament la distinció que vaig recollir aquest mes de gener de mans del príncep d’Astúries: Mataró, ciutat de la ciència i la innovació. Tot un reconeixement a l’esforç que està fent la ciutat i en el que hi participen les administracions públiques i les empreses mataronines.

La inauguració del Tecnocampus Mataró-Maresme, a la que hem de sumar la de nau Minguell, la remodelació integral del mercat de la plaça de Cuba i la del Centre de Negocis del Rengle, són proves evidents dels canvis estratègics en l’economia de la ciutat. Tot plegat significa el més gran esforç inversor que mai s’ha fet, des de l’administració pública, a Mataró i al Maresme i que ha de servir per canviar el rumb de la nostra economia i preparar la ciutat i la comarca per un nou cicle de progrés i creixement econòmic.

Es podria caure en l’error de vincular exclusivament aquest nou escenari al de les noves tecnologies, i això crec sincerament representaria un greu error. Les noves tecnologies tornen a ser una eina fonamental, imprescindible, pel desenvolupament però s’han d’entendre de forma instrumental. És el caràcter innovador dels productes, dels serveis, dels mètodes el que realment canvia una economia. I aquest caràcter innovador ha d’impregnar tots els sectors econòmics, des dels més punters fins els més madurs. S’innova a la indústria, però també al comerç, a l’hostaleria, a l’administració, als serveis a les persones,.... en un procés de renovació constant que ha de ser garantia de futur.

Però de la mateixa manera que no hi ha innovació sense innovadors, tampoc n’hi ha sense coneixement i sense infraestructures. Coneixement que cal garantir amb un sistema educatiu de qualitat i capaç de respondre, des de les escoles, instituts i universitats, a les noves capacitacions que el mercat laboral exigeix. Infraestructures viàries, de comunicació, d’equipaments econòmics i empresarials també imprescindibles per competir amb avantatge amb altres territoris que estan fent esforços també importants. Hem avançat, i molt, en aquests en educació i en infraestructures, però ara cal marcar-nos nous objectius. En plena era digital volem ser una ciutat plenament digital que aprofiti totes les seves possibilitats i que garanteixi el futur econòmic dels nostres conciutadans. Un futur que ha de passar pel manteniment de la tradició industrial, per la consolidació de la ciutat de serveis, per l’economia verda, la cultura, el comerç i les activitats vinculades a la nostra condició de ciutat marinera.

Ciutat de la ciència i la innovació, però també ciutat del verd i del blau.