header-photo

L’agenda escolar del medi ambient



En un oasi amagat enmig del desert, el vell Eliahu s’estava, de genolls, al costat d’unes palmeres. El seu veí, Hakim, el ric mercader, va aturar-se a l’oasi perquè els seus camells hi abeuressin. De sobte, va veure Eliahu suant mentre cavava la terra.

-Com va, ancià? Que la pau sigui amb tu!

-I amb tu! –va contestar Elihau sense deixar el que estava fent.

-Què fas aquí, amb aquesta calor i aquesta pala a les mans?

-Estic sembrant dàtils –va contestar el vell.

-Dàtils?! –exclamà Hakim-. Però, digues, amic, quants anys tens? –prosseguí.

-No ho sé... Seixanta, setanta, vuitanta... ho he oblidat... Però, què hi fa això?

-Mira, amic, les datileres triguen més de cinquanta anys a créixer, i només quan es converteixen en palmeres adultes estan en condicions de donar fruits. Jo no et desitjo cap mal, i ho saps. Tant de bo visquis fins a cent anys o més, però tu saps que difícilment podràs arribar a recollir alguna cosa del que avui estàs sembrant. Deixa això i vine amb mi a beure una mica de te amb menta!

-Mira, Hakim. Jo he menjat els dàtils que va sembrar un altre, un altre que tampoc no va somniar menjar-se aquells dàtils... Jo sembro avui perquè els altres puguin menjar demà els dàtils que estic plantant. I encara que només fos en honor d’aquell desconegut, val la pena acabar la feina. No trobes?

-M’has donat una gran lliçó, Elihau. Deixa que, a canvi, et doni una bossa de monedes!

-T’agraeixo les teves monedes, amic. Ja veus, de vegades passa això: tu em pronosticaves que no arribaria a recollir el que sembrés. I fixa’t, encara no he acabat de sembrar i ja he recollit una bossa de monedes i la gratitud d’un amic.

-La teva saviesa em sorprèn, ancià. Aquesta és la segona lliçó que em dónes avui, i potser encara més important que la primera.

Fragment adaptat d’un conte sefardita publicat al llibre Escolta’m de Jorge Bucay i que serveix de presentació a l’Agenda Escolar Europea del Medi Ambient i el Desenvolupament que per aquest curs escolar 2007-2008, i per sisè any consecutiu, ha editat l'Àrea de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, a través de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat.