header-photo

Manuel Fontanals: un descobriment



Lorca llega a Buenos Aires en 1933. A su derecha, Gregorio Martínez Sierra y María Molina Montero, hija de emigrados de Fuente Vaqueros; a su izquierda, junto a él, el escenógrafo catalán Manuel Fontanals; a la derecha de la fotografía, con gafas, Juan Reforzo, Marido de Lola Membrives. (foto del Diario de Cádiz).

Ahir al vespre es va produir a Can Palauet un d’aquells actes que segurament haurà passat desapercebut per la majoria de la ciutadania, però que jo crec molt important per la ciutat.

La Rosa Peralta, de la mà d’en Josep Puig Pla i de l’Associació Sant Lluc per l’Art, va presentar el llibre: Manuel Fontanals, escenógrafo. Teatro, cine y exilio.

Però qui era Manuel Fontanals? Nascut al número 43 del carrer de Barcelona, aquest mataroní, va ser i amb paraules de la mateixa Rosa Peralta:

“En la etapa más brillante de las letras españolas el nombre del escenógrafo Manuel Fontanals destacó sobremanera junto al de Margarita Xirgu, Federico García Lorca, La Argentinita, Eduardo Marquina o Jacinto Benavente. Incluso viajó por otros países y continentes: en Italia con d’Anunzio en el teatro del Convegno; en París con Gémier; en Argentina, Uruguay, cuba o México con las compañías de Martínez Sierra o Teresa Membrives.

Como consecuencia del exilio forzoso de la guerra civil española, se establece definitivamente en México. Allí forma una familia, colabora con las compañías teatrales del exilio, y se convierte en el escenógrafo más significativo de su potente industria cinematográfica. Colaborador del Indio Fernández, o Roberto Gavaldón, ilustró las películas donde actuaba María Félix, Dolores del Río o Pedro Armendáriz, y que iluminaban Gabriel Figueroa o Álex Philips. E incluso, traspasando las fronteras de la ficción, les proyectó y decoró sus casas.”

Ens trobem, doncs, davant, un personatge de primera magnitud que com va dir l’Antoni Luís, president de l’Associació Sant Lluc per l’Art, l’atapeïda boira de l’exili ens havia amagat.

Ara la ciutat té una doble obligació. Agrair a la Rosa Peralta el seu treball que ens ha fet descobrir la figura d’en Manuel Fontanals i sobretot el deure de reconèixer i homenatjar com cal aquest mataroní il·lustre. De moment i com a deure immediat la col·locació d’una placa commemorativa a la casa on va néixer al carrer de Barcelona. Després caldrà pensar en quelcom més important i significatiu.